24.1.07

Vatandaşlık Bilgisi

Vatandaşlık Bilgisi orta okulun unutulmaz bir dersi değil miydi? Hele de dönem ödevi. Öyle bir konu verilir ki, açarsın evdeki ansiklopedileri, aaa aynı konu başlığı ansiklopedide de var! (Belki bizim hocalar soru bulmakta pek yaratıcı değildi, bilemiyorum) Sonra hesap edilir; "2,5 ansiklopedi paragrafı benim elyazısıyla eşittir 2 çeyrek sayfa... Kapak, kaynaklar sayfası tamamdır halletik." Cümlelerin hepsi -mektedir -maktadır diye biter ama kimin umurunda? 13-14 yaşında vergi de, vatandaşlık bilincimizin diğer önemli göstergesi seçim sandığı da çoook uzaktaydı.

Geçen hafta gazetenin arka sayfasına bakınca işte o vatandaşlık bilgisi dersi aklıma geldi. Bu gazeteyi kaynak olarak alsam acaba ödevden kaç alırdım?
Gazete bir eğitim programı çerçevesinde öğrenciler için yerel ve federal hükümeti anlatan bir seri hazırlamış. Bu haftaki bölümde daha önce şöyle bir değindiğim idari bölünme üzerinden bu yerel idare yapısının işleyişi anlatılıyor. Gazetenin arşivinden bu sayfayı bulamadığım için anladığım kadarıyla kısaca açıklayayım.Yerel hükümetin kurumlarını işleyiş açısından bir evliliğe benzetmişler. "Aşk yaşamak gibi değildir, sorumluluk gerektirir," diye yazıyor. Her dikkatli Türk genci gibi ben de "ama ortada 3 yüzük var," demedim mi? Dedim. Neyse.

Üç katlı pastanın en altı şehir idaresinin verdiği hizmetleri, ortası county'nin, üst kat da eyalet birimlerinin hizmetlerini simgeliyor. Dikkatinizi en üstteki şekerleme çifte çekiyorum, bunlar seçmen oluyor. Yani bütün pastayı yiyecek olanlar.

Bizde bu eğitim "töyle bakalım alidan, belediye encümeni ne iş yapar?" sorusuyla oluyor galiba. Bulunduğunuz ilin genel meclisine seçilmiş bir kişinin adını söyleyebilecek var mı? O değil de, bir de köy ihtiyar heyeti vardı heey hey!

6 yorum:

  1. o derste ne gordugumuzu bile hic hatirlamiyorum bile desem inanirmisin??

    YanıtlaSil
  2. elbette inanırım. ben de hafızamı bayağı zorladım.

    yasama, yürütme, yargı olayını bu derste mi öğrenmiştik, herhalde öyleydi. temel hak ve hürriyetler vardı onu hatırlıyorum. seyahat özgürlüğü hiç unutulmazdı ve sovyet örneği verilirdi. halbuki şimdi istanbul'a vizeden bahsediliyor:)

    yav galiba bi de örnek dilekçe yazdırmıştı vatandaşlık hocası, yanlışım olmasın ama.

    YanıtlaSil
  3. Nerelerdesin sen?

    Hiç fakirhaneye falan uğradığın da yok?

    Arkadaşın faşist mi olmadı, ırkçı mı olmadı?

    Vallahi tesadüf buldum ha seni!

    Meğer milliyetçilik ne kanlı şeymiş?

    YanıtlaSil
  4. afşar, kısacık beş cümlede nasıl kızıp, sitem edip, şok edip bırakıyorsun, hayret yani.

    ben senin blogunu ara ara okuyorum. vatandaşlık bilgisi dersinden kalmış mıydın yoksa? :)

    YanıtlaSil
  5. Vatandaşlık neyi?

    O dediğin Amerika'da elki değerli olabilir de Türkiye'de vatandaş sivrisinekle aynı değerde olan şeydir, sen galiba oralarda kala kala güzel yurdumuzu unuttun? :)


    Fazla özletme arada bir "Ben geldiim! Ceee!" falan de olur mu? Bu arada e-postam sende dururoyrsa Türkiye'ye ne zaman geleceğini falan söyle de Ankara'da bir ara buluşalım.

    De hadi sağlıcakınan kal!

    YanıtlaSil
  6. bizde de vatandaş çok değerlidir, seçim zamanı !!!

    YanıtlaSil